סוגי חומרים להבהרת פיגמנטציה | לצפייה בסרטונים

לצפייה בוידאו

Pigmentation - פיגמנטציה

פיגמנטציה היא אותם כתמים כהים, קטנים או גדולים המופיעים על העור לרוב באזורי הפנים, המחשוף וכפות הידיים. רובנו מכירות היטב את התופעה ואף משקיעות סכום כסף גדול בכל חודש כדי לקנות תכשירים קוסמטיים וטיפולים שונים כדי למנוע את הופעתם של כתמים אלו או כדי לנסות להעלים כתמים שכבר הופיעו.

מה הן הסיבות להופעת פיגמנטציה?

Pigmentation - מהי פיגמנטציה וכיצד ניתן להעלימה

צבע עורנו נקבע על ידי פיגמנט הקרוי מלנין הנמצא בעורנו בשכבת האפידרמיס - שכבת העור החיצונית. תפקידו של פיגמנט המלנין להגן עלינו מפני קרינת השמש והוא נוצר בכל פעם שאנו נחשפים לקרניה. כאשר העור נחשף לקרני השמש בתהליך השיזוף, נוצר המלנין הסופג את קרני השמש ומחזיר אותם ברפלקציה כדי למנוע נזק לעור. הפיגמנטציה היא הופעת אותם כתמים כהים, הנובעת מפיזור בלתי אחיד של חלקיקי הצבע, הפיגמנטים וריכוזם באזור מסוים, הגורם להופעת הכתם.
בין הגורמים לפיגמנטציה לפיזור הלא אחיד של הפיגמנטים ולהצטברותם באזור אחד ניתן למנות את החשיפה לשמש, את נטילת הגלולות למניעת היריון ותרופות שונות, את השינויים ההורמונליים ואת הגיל.

באיזה טיפול פיגמנטציה לבחור?

ישנם סוגי טיפולים רבים המוצעים כיום על ידי רופאים וקוסמטיקאיות, שמטרתם לטפל בפיגמנטציה, לעשות הבהרה ולחדש ולהצעיר את מראה העור. בבואך לבחור את הטיפול המתאים ביותר עבורך, עליך להתחשב בין היתר בסוג הכתמים, במקורם, בכמותם, בצבעם ובעומקם. אם הפיגמנטציה שטחית והפיגמנטים מרוכזים בשכבת העור החיצונית - האפידרמיס, הטיפול קל יותר וניתן להשתמש בקרמים שנועדו להבהיר את העור. אם הפיגמנטים מרוכזים בשכבה עמוקה יותר בעור - בדרמיס, יש לשקול טיפול אגרסיבי יותר הפועל על שכבת העור הפנימית, כגון קילוף העור על ידי מכשיר לייזר, או לחילופין קילוף כימי.

סוגי חומרים לטיפול בפיגמנטציה והבהרת כתמים בעור

>> מקדם הגנה
אנשים החיים במדינות חמות, כמו מדינת ישראל שטופת השמש, צריכים להשתמש בעקביות במקדם הגנה עם מסנן קרינה אשר עוזר לטפל בפיגמנטציה קיימת ובעיקר מגן מפני התפתחות כתמי פיגמנטציה עתידים. השימוש במקדם הגנה מקבל חשיבות יתרה כאשר מבצעים קילופי עור בלייזר או קילופים כימיים משום שטיפולים אלה, ללא שילוב של מריחת מקדם הגנה, עלולים להיות לא יעילים ואף להחמיר את המצב.  

>> הידרוקינון
ההידרוקינון אינו חומר המבהיר את העור אלא חומר המעכב את ייצור המלנין, ובכך הוא מפריע ליצירת הפיגמנטציה. ניתן לרכוש קרמים להבהרת העור המכילים שני אחוזי הידרוקינון, ללא מרשם רופא, או קרמים המכילים ארבעה אחוזי הידרוקינון באמצעות מרשם רופא. כמו כן חשוב לשמור את ההידרוקינון מפני חשיפה לאור ולאוויר משום שהוא מתחמצן במהירות.

>> טרטינואין (Retin A)
רטין איי מזרז ביעילות את יצירת קולגן, משפר את האלסטיות ומעבה את העור. רטין איי אינו אפקטיבי להבהרת העור כמו חומרים אחרים והתוצאה המתקבלת היא לזמן רב יותר. לעתים יחלפו כשישה חודשים עד שיחול שיפור בפיגמנטציה. אולם השילוב של רטין איי עם חומרים נוספים להבהרת העור יכול לעזור מאוד לטפל בנזקי גיל ושמש, פיגמנטציה ולשפר את מראה הפנים.   

>> חומצות אלפא הידרוקסיות
חומצות אלפא הידרוקסיות בריכוזים של ארבעה עד עשרה אחוזים יעילות כשהן משולבות עם חומצות אחרות, או עם טיפולי שיוף בלייזר לשיפור מראה העור, ומסייעות לשאר המרכיבים לחדור טוב יותר לעור. עם זאת הן אינן יעילות בעיכוב יצירת המלנין, או בהבהרת כתמי עור כשלעצמן. פילינג עם חומצות הידרוקסיות בריכוז של חמישים אחוזים המותר לביצוע על ידי רופא בלבד, יעילים מאוד כדי להסיר כתמי עור ופיגמנטציה.

>> חומצה קוג'ית
החומצה קוג’ית היא תוצר לוואי בתהליך ההתססה של לתת אורז המשמש לייצור סאקי, יין ואורז יפני והיא עוזרת לעכב את ייצור המלנין. החומר רגיש מאוד לחשיפה לאור ולאוויר, ולכן יש לשמור עליו בקופסה אטומה כדי שלא יתחמצן.   

>> חומצה אזלאית
החומצה האזלאית נמצאת בגרעינים כמו חיטה, שיפון ושעורה. קרמים בריכוז של עשרים אחוזי חומצה אזלאית יעילים לטפל בפיגמנטציה ובבעיות עור שונות, כגון אקנה.  

>> ארבוטין
הארבוטין הוא נגזרת צמחית של הדרוקינון, המופק מעלי שיח החמוציות, האוכמניות והאגסים והוא יעיל לדיכוי ייצור המלנין.

>> חומצה גליקולית
מקורה של החומצה הגליקולית בטבע, בקנה הסוכר. היא משמשת לטיפולי פילינג, קילוף של העור ומאפשרת חדירה טובה של חומרי ההבהרה לעור.

>> חומצה אלפא ליפואית
לחומצה אלפא ליפואית מעלות רבות בטיפול בעור מזדקן ובפגמי עור. החומצה מונעת יצירת כתמי פיגמנטציה באמצעות עיכוב האנזים טירוזינז האחראי לייצור הפיגמנט מלנין. עם זאת היא איננה טיפול יעיל לכתמי עור, אך היא יכולה להצטרף למרכיבים אחרים בתכשיר כגורם מניעתי.

>> חומצה אסקורבית
ויטמין סי או חומצה אסקורבית נמצאת בתכשירים קוסמטיים רבים שמטרתם להבהיר את העור, נוגדי חמצון ולזרז את בניית הקולגן. חיסרון החומצה האסקורבית הוא חמצון מהר שלה. לכן נוטים יותר להשתמש בנגזרות שלה, אסקוביל-2, שהוא פוספט המגנזיום.

לסיכום

השילוב הטוב ביותר לטיפול בפיגמנטציה ולהבהרת העור הוא טיפול פילינג היוצר קילוף העור בשילוב מריחת קרם להבהרת העור על בסיס יומי, וכן שימוש עקבי במקדם הגנה לצורך סינון הקרינה ושמירה מפני התפתחות פיגמנטציה חדשה.

 



לעיון נוסף בנושא הבהרת פיגמנטציה | Pigmentation

למאמרים נוספים בנושא פגימנטציה.
תמונות לפני ואחרי טיפול פיגמנטציה בלייזר.
סרטון וידאו על טיפול פיגמנטציה בלייזר.
סרטון וידאו על טיפול פילינג בלייזר.


     twitter.com/PerfectWoman100   http://www.facebook.com/www.perfectwoman.co.il