כל השיטות ליישור שיניים | לצפייה בסרטונים

לצפייה בוידאו

גשר לשיניים

יישור שיניים או אורתודונטיה הוא תחום התמחות ברפואת שיניים שבו מתמחה האורתודונט בהזזת השיניים למקומן הנכון בלסת, הן לצורך תפקוד פונקציונלי תקין והן לצורך שיפור האסתטיקה של הפה. מקובל לחשוב שיישור שיניים הוא טיפול המיועד לילדים בלבד, אולם חשיבה זו מוטעית. למעשה, יישור שיניים הוא טיפול שניתן לבצע בכל גיל, אם כי עדיף לבצע אותו בגיל צעיר.את הטיפול ליישור שיניים ניתן להתחיל מגיל שמונה אצל בנות ומגיל תשע אצל בנים (זאת מאחר שבנות מסיימות את גדילתן מוקדם יותר). 

גשר לשיניים ליישור שיניים - אורטודנטיהכאשר מבצעים את הטיפול ליישור שיניים לפני תום תהליך הצמיחה, ניתן להשתמש במכשירים פונקציונליים ואקטיביים לצורך התערבות ושינוי כיוון וצורת גדילת עצמות הלסת וזאת כדי להתאים את היחס בין הלסתות ולשפר את האסתטיקה של מתאר הפנים. כאשר הטיפול ליישור שיניים נעשה לאחר סיום הגדילה, הטיפול הוא ברמת השיניים ומנח הלסתות.
 
שיטות שונות ליישור שיניים

>> יישור שיניים באמצעות טבעות וסמכים כסופים
גשר לשיניים עשוי מחוט אורטודנטי ומסמכים שהם “הריבועים הכסופים” המודבקים לשיניים בחלקן החיצוני ותפקידם להחזיק את החוט האורתודונטי העובר לאורך השיניים. בשיטה הקונוונציונלית נקשר החוט אל הסמכים באמצעות גומיות (שקופות או צבעוניות) שלוחצות את החוט פנימה לתוך הסמך. חסרונות השיטה: הגומיות גורמות לחיכוך מיותר, הן צוברות רובד חיידקים המקשים על שמירת הגיינת הפה במהלך הטיפול והן עלולות לשנות את צבען במהלך הטיפול עקב אכילת מאכלים המכילים צבעי מאכל המכתימים אותן, עניין שפוגם באסתטיות הפה.

לעומת הסמכים הנקשרים באמצעות גומיות יש כיום סמכים חדשים הנקשרים מעצמם באמצעות מנגנון מובנה של דלת או קפיץ הנמצא בתוך הסמכים עצמם. בסמכים אלה אין צורך להשתמש בגומיות, החיכוך קטן, כוחות קטנים יותר מופעלים על השיניים, ומכאן הטיפול בטוח יותר. הגשר לשיניים העשוי סמכים כסופים היא השיטה הותיקה, החזקה והקצרה ביותר מבין שאר השיטות שיש כיום ליישור שיניים. פרק זמן הטיפול משתנה בין מקרה למקרה בהתאם לחומרת המצב ונע בין מספר חודשים למספר שנים. רופא שיניים מנוסה יכול להעריך את פרק זמן הטיפול אך קשה לדייק. כמו כן קצב הטיפול תלוי בשיתוף הפעולה של המטופל והגעתו לטיפולים בזמנים שקבע הרופא.

>> יישור שיניים באמצעות טבעות וסמכים שקופים
גשר לשיניים לא חייב להיות כסוף ובולט, הוא יכול להיות שקוף. במצב זה מודבקים לשיניים סמכים שקופים הדומים בצורתם ובפעולתם לסמכים הכסופים. יתרונם הוא שהם שקופים וכמעט בלתי נראים, ולכן עוזרים מבחינה אסתטית להסוות מעט את תהליך הטיפול של יישור השיניים. הסמכים השקופים מתאימים בעיקר לאנשים המתביישים ללבוש את הסמכים הכסופים הסטנדרטיים ולאנשים מבוגרים. יש סוגים שונים של סמכים שקופים: חלקם עשויים מחומרים פלסטיים או סיליקונים וחלקם עשויים מחרסינה.
 
>> יישור שיניים לינגואלי - הדבקה פנימית
בשיטה זו הגשר לשיניים הוא פנימי, כלומר מדביקים את הסמכים האורתודונטים לשיניים מצדן הפנימי כדי להסוותם. אם בשיטה הקונוונציונלית של הדבקת הסמכים לשיניים בצדן החיצוני זמן ההסתגלות לטיפול הוא ימים בודדים, הרי שבשיטת ההדבקה הפנימית זמן ההסתגלות גבוה בהרבה ויכול להיות מספר שבועות, כאשר במהלכם עלולים להיגרם בעיות בדיבור ובלעיסה. השיטה זו מצריכה מיומנות ודיוק גבוהים מאוד מצד הרופא, וכן מעבדה טובה לייצור הסמכים באופן מדויק. שני אלה מייקרים באופן ניכר את עלות הטיפול. מכל מקום השיטה אינה מתאימה לכל אחד למרות היתרון הבולט בהסוואת הטיפול.
 
>> Invisalign יישור שיניים אינויזליין
Invisalign - אינויזליין היא שיטה חדשה ליישור שיניים שקוף. שיטה זו מאפשרת הסוואה מלאה של הטיפול ולכן מתאימה מאוד לטיפול יישור שיניים למבוגרים. בשיטה זו מולבשות על השיניים פלטות שקופות לחלוטין שעוטפות אותן. הפלטות מיוצרות בהתאמה אישית למבנה ולצורת השיניים ומוחלפות פעם בשבועיים בהתאם לשינוי שחל בתזוזת השיניים. את הפלטות יש ללבוש במשך כל היום והלילה ולהסירן רק בעת אכילה או צחצוח שיניים. היתרון הבולט בשיטה זו הוא שקיפותן של הפלטות והאפשרות להסוואת הטיפול, אך החיסרון העיקרי הוא שלא ניתן באמצעותה לתקן מקרים קשים והיא נועדה בעיקר למקרים קלים.
 
לסיכום

סוג הטיפול האורתודונטי ופרק זמן הטיפול תלויים במספר רב של גורמים, בין היתר, גיל, חומרת ליקוי הסגר וכיוון צמיחת השיניים והם שישפיעו בבחירת סוג הטיפול ליישור שיניים. כמו כן יש להתייחס למגבלות התקציב, שכן לכל שיטה עלות שונה. נוסף על כך, יש להביא בחשבון את היתרונות והחסרונות של כל שיטה ושיטה ולהתאימה לכל מטופל בהתאם לצרכיו.
 



לעיון נוסף בנושא גשר לשיניים ויישור שיניים

למאמרים נוספים בנושא יישור שיניים
למאמרים נוספים בנושא יישור שיניים שקוף


     twitter.com/PerfectWoman100   http://www.facebook.com/www.perfectwoman.co.il