הבהרת פיגמנטציה בפנים | לצפייה בסרטונים

לצפייה בוידאו

הבהרת פיגמנטציה 

ישנן מספר דרכים להבהרת פיגמנטציה, חלקן קלות ונעשות באמצעות מריחת קרמים שונים שנועדו להבהיר את העור וחלקן אגרסיביות יותר ומטרתם לגרום לקילוף מבוקר של שכבות העור כדי לטפל בפיגמנטים הנמצאים בשכבה עמוקה יותר בתוך עור. טיפולי הבהרת פיגמנטציה נעשים על ידי קוסמטיקאיות או רופאים בהתאם לסוג הטיפול ועצמתו ויש להתאימם לסוג הכתמים, למקורם, לכמותם, לצבעם ולעומקם. אך לפני שנעבור על סוגי הטיפולים השונים בואי נבין מהי בדיוק פיגמנטציה ומדוע היא מופיעה?

מהי פיגמנטציה ומדוע היא מופיעה?

כתמי פיגמנטציה, טיפול והבהרה

במהלך הקיץ אנו נחשפים לא מעט לשמש. חשיפה זו גורמת לתאים המלנוציטים בעורנו לייצר כמות מוגברת של פיגמנט המלנין שנועד להגן על עורנו מפני קרינת השמש. לא תמיד הפיזור של אותם פיגמנטים נעשה באופן אחיד בעור וקורה שהם מתרכזים במקומות מסוימים בריכוז גבוה. אז מתקבלים אותם כתמים כהים, קטנים או גדולים שאנו מכנים בשם כתמי פיגמנטציה.

כתמי פיגמנטציה יכולים לצוץ גם בעקבות שינויים הורמונליים, למשל לאחר היריון, בעת נטילת גלולות נגד היריון, או בעקבות תרופות הורמונליות אחרות. חלק מהכתמים ייעלמו לאחר זמן מה כשם שהופיעו, אולם חלקם יישארו באופן קבוע. כדי לחזור ולקבל מראה עור חלק, בעל גוון אחיד, יהיה צורך לבצע טיפול להבהרת העור כדי להעלים את כתמי הפיגמנטציה.

רצוי לטפל בכתמי הפיגמנטציה במהלך עונת החורף משום שבמהלך הטיפול יש להימנע מחשיפה לשמש, שעלולה לפגום בתהליך הטיפול, לגרום לנזק ולהגביר את התפשטות הפיגמנטציה (Pigmentation).
 
הבהרת פיגמנטציה באמצעות קרמים לשימוש ביתי

במקרים של פיגמנטציה קלה ניתן לנסות להעלים את הכתמים באמצעות תכשירים המיועדים לשימוש ביתי והנמכרים בבתי המרקחת והפארמים השונים ללא מרשם רופא. תכשירים אלו המיועדים להבהרת כתמי פיגמנטציה מכילים בין השאר רטינול (נגזרת של רטין A אך פחות אפקטיבי ממנו), הידרוקינון, חומצה קוג'ית, חומצות אלפא לסוגיהן (לקטית, גליקולית, פירובית) וחומצה אזלאית הפוגעות בתהליך ייצור פיגמנט המלנין.
יש להביא בחשבון שמכיוון שתכשירים אלו נמכרים לכלל האוכלוסייה ללא מרשם רופא וללא התאמה אישית, ריכוז החומרים הפעילים בהם נמוך, מכאן שהאפקטיביות שלהם בהעלמת הכתמים נמוכה והם מתאימים בעיקר למקרים קלים של פיגמנטציה שבה הפיגמנטים מרוכזים בשכבת העור העליונה, שכבת האפידרמיס.

הבהרת פיגמנטציה באמצעות קרמים בהתאמת רופא

במקרים קשים יותר של פיגמנטציה, שבהם הכתמים נמצאים בשכבות עמוקות יותר של העור, כדאי לפנות לרופא עור שיאבחן את סוג הכתמים, עומקם וצבעם וירקח את הקרם המתאים עם חומרים פעילים בריכוז גבוה יותר בהתאם לצורך ובאופן אישי. ישנן שתי נוסחאות מקובלות לקרמים הנרקחים על ידי רופאי עור:
הראשונה מכילה הידרוקינון, חומצה קוג'ית ורטין A, שגורם לקילוף עדין של העור ומאפשר חדירה יעילה של החומרים לעור. הנוסחא השנייה, הנקראת "קליגמן" על שם הרופא שפיתח אותה, מכילה רטין A, הידרוקינון והידרוקורטיזון, סטרואיד חלש שמוריד את האדמומיו הנלווית לפעילותם של הרטין A ההידרוקינון.

ריכוז התכשירים בקרמים הנרקחים על ידי רופא עור הוא אפוא גבוה יותר מהריכוז בתכשירים הנמכרים בפארמים לכלל האוכלוסייה ללא מרשם רופא, ולכן יש להקפיד למרוח אותם על פי הוראות הרופא ולהישאר במעקב. לרוב לאחר כחודשיים יהיו תוצאות. אם לאחר חודשיים אין שיפור ממשי במצב הכתמים, כדאי לעבור לטיפולי הבהרה קלים המבוססים על פילינג קל והמבוצעים על ידי קוסמטיקאיות ורופאים ושבמהלכם מוסרת שכבת העור האפידרמית.

הבהרת פיגמנטציה באמצעות פילינג בינוני

במקרים שבהם כתמי הפיגמנטציה נמצאים עמוק בתוך שכבת העור הפנימית ואינם ניתנים להעלמה באמצעות קרמים שונים, יש לפעול באופן מעט אגרסיבי יותר כדי להעלימם. הדרך הנפוצה המבוצעת הן על ידי קוסמטיקאיות הן על ידי רופאים מבוססת על פילינג בינוני. בתהליך הפילינג מבצעים קילוף של השכבה האפידרמית של העור ומוחדרים חומרי הבהרה המבוססים על חומצות שונות, כגון חומצה לקטית וחומצה גליקולית, וכן חומרים שמטרתם לעכב את יצירת המלנין בתוך התא המלנוציטי, דוגמת הידרוקינון.

כיום ניתן למצוא פלינגים שונים המבוססים על שילוב שונה של חומצות בריכוזים שונים. בין היתר ניתן למצוא פילינג המבוסס על חומצה גליקולית בריכוז של שלושים עד שבעים אחוזים, פילינג ג'סנר המשלב שלוש חומצות שונות: רזוצינול, חומצה לקטית וחומצה סליצילית, ופילינג (TCA (Threechloro Acetic Acid, בריכוזים של עשרה עד עשרים אחוזים מהחומצה. הטיפולים עצמם נעשים לרוב בסדרה של בין שלושה לשישה טיפולים במרווחים של שבוע עד שבועיים בין טיפול לטיפול בהתאם לסוג הפילינג ועוצמתו, כשבין הטיפולים יש למרוח קרמים משלימים כדי להגביר את יעילות הטיפול.
 
 



לעיון נוסף בנושא הבהרת פיגמנטציה בפנים

למאמרים נוספים בנושא פגימנטציה.
תמונות לפני ואחרי טיפול פיגמנטציה בלייזר.
סרטון וידאו על טיפול פיגמנטציה בלייזר.
סרטון וידאו על טיפול פילינג בלייזר.


     twitter.com/PerfectWoman100   http://www.facebook.com/www.perfectwoman.co.il