העלמת נימים וורידים בולטים ברגליים | לצפייה בסרטונים

לצפייה בוידאו

העלמת נימים וורידים בולטים ברגליים

מחלת ורידים היא מחלה שאין להקל בה ראש, יש לטפל בה מיד עם הופעתה כדי למנוע את החרפתה. יש מספר דרכים לטיפול במחלת ורידים ויש להתאים את סוג הטיפול לחומרת המצב.

מחלת ורידים

המחלה מאופיינת, בין היתר, בנימים וורידים (דליות) כחולים ואדומים הבולטים מתחת לפני העור. כשמחלת הוורידים היא בשלביה הראשונים ייתכן שהבעיה תהיה אסתטית בלבד עקב הנימים הכחולים הנראים כ"רשת עכביש" מתחת לעור, או הוורידים הכחולים/ אדומים הבולטים שפוגמים במראה החלק והאסתטי של הרגליים. בשלביה המתקדמים יותר של מחלת הוורידים, כאשר הבעיה מחמירה, הבעיה האסתטית של נימים וורידים בולטים מלווה גם בכאבים, בנפיחויות, בבצקות, בדלקות ורידים ובקשיים בהליכה ומצריכה טיפול אגרסיבי יותר.

העלמת נימים וורידים ברגליים בכל מקרה שבו מתעורר חשש למחלת ורידים יש לפנות למומחה לכלי דם או כירורג לכלי דם לשם התאמת הטיפול שהיא אינדיבידואלית ועל פי חומרת המצב. הרופא בודק את המיקום האנטומי של הדליות, את גודלן, את השינוי בצבע העור ואת נוכחות הפצעים. כדי לבדוק את מצב השסתומים בוורידים יש לבצע בדיקת דופלקס (DUPLEX) שמשלבת מכשיר דופלר ומכשיר אולטרה סאונד ובודקת את קצב וכיוון זרימת הדם בוורידים השטחיים והעמוקים ברגליים. לאחר קבלת תוצאות הבדיקה ניתן לתכנן את שיטת הטיפול ולעתים יהיה צורך לשלב בין מספר שיטות טיפול לשם קבלת התוצאה הטובה ביותר.

סוגי הטיפולים להעלמת נימים וורידים בולטים

>> העלמת נימים וורידים באמצעות הזרקות/ הטרשה 

הטיפול הוא בעיקרו לצורך אסתטי ולשם העלמת נימים דמויי קורי עכביש וורידים קטנים או דליות קטנות ברגליים. הטיפול נעשה באמצעות הזרקות חומר לתוך הנימים או הוורידים (SCLEROTHERAPY) אשר גורם לגירוי בדופן הפנימי של כלי הדם שאליהם הוזרק החומר ולסגירתם באופן מידי. הנים או הווריד שנסגר מפסיק לפעול וייספג בגוף וייעלם עם הזמן. הטיפול בהזרקות נעשה במרפאה, ללא צורך בהרדמה או אשפוז.


לאחר הטיפול רצוי לחבוש את הרגל בחבישת לחץ או ללבוש גרביים אלסטיות למשך מספר ימים ולהימנע מאמץ פיזי גדול (רצוי גם להרים את הרגליים מעל גובה הלב למשך מספר דקות, מספר פעמים ביום, כדי לאפשר זרימת דם טובה מהרגליים. ניתן לעשות זאת על ידי שכיבה על המיטה והנחת מספר כריות מתחת לרגליים או השענתן על הקיר).

>> העלמת נימים בלייזר

כיום יש בשוק מכשירי לייזר לטיפול חיצוני (לא פולשני) המשמשים להעלמת נימים וורידים קטנים. הטיפול נעשה במרפאה ואינו מצריך הרדמה. במהלך הטיפול מעבירים את מכשיר הלייזר מעל אזור הרגליים/ פנים או בכל מקום שבו יש נימים שאותם רוצים להעלים. קרן הלייזר הורסת את דופן כלי הדם, אשר מתרוקן מתכולתו ונספג בהדרגה בגוף. כחמישים אחוזים מהנימים ייעלמו מיד, וכשלושים אחוזים מכלי הדם הנוספים ייעלמו בתוך מספר שבועות. לעתים יישאר סימן כחול באזור שטופל כפי שקורה עקב מכה (סימן כחול), והוא יחלוף בתוך מספר ימים עד שבועות. הטיפול יעיל בעיקר בנימים בעלי קוטר של עד ארבעה מ"מ.

>> העלמת ורידים באנדולייזר

אנדולייזר (Endovenous Laser Treatment - EVLT) הוא הטיפול המודרני להעלמת ורידים חולים/ דליות והוא אלטרנטיבה טובה לניתוח הקונבנציונאלי להעלמת ורידים בשם סטריפינג (Striping) שמשאיר צלקות ארוכות לאורך הרגל. לפני ניתוח האנדולייזר יש לעבור בדיקת דופלר כדי לזהות את הוורידים הבעייתיים (חלקם בולטים מתחת לפני העור- דליות, וחלקם מוסתרים עמוק בתוך העור), וכן את מקום החיבור של הוורידים השטחיים עם הוורידים העמוקים (המטרה בניתוח להרוס את הוורידים השטחיים בלבד בלי לפגוע בוורידים העמוקים, ולכן יש צורך לזהות את מקום חיבורם).

במהלך הניתוח, המבוצע בהרדמה מקומית ובהכוונת אולטרה סאונד, מוכנס סיב לייזר דרך חור של דקירת מחט לתוך הווריד החולה. את סיב הלייזר, הפולט אנרגיה תרמית, אנרגיית חום, מעבירים לכל אורך הווריד השטחי, ויש לעצור כשני ס"מ לפני כניסתו לווריד העמוק. אנרגיית החום שנפלטת הורסת את דופן הווריד, תוכנו נשפך, והוא מפסיק לתפקד. במהלך השבועות הבאים שלאחר הניתוח הוא ייספג בהדרגה בגוף וייעלם. כבר למחרת ניתוח אנדולייזר ניתן לחזור לשגרת החיים הרגילה ולתפקוד כמעט מלא. ניתן ואף רצוי לשלב עם הניתוח גם הזרקות לשיפור התוצאה ולקבלת רגל חלקה מוורידים ומנימים.

>> ניתוח סטריפינג (Striping)

ניתוח סטריפינג הוא הניתוח הקונבנציונלי הוותיק ביותר מבין השיטות להעלמת ורידים הקיימות כיום בשוק. לפני הניתוח יש לבצע בדיקת דופלר כדי לקבוע את מיקום החיבור של הוורידים השטחיים ושל הוורידים העמוקים ואת הסתעפות הענפים (המטרה בניתוח היא לשלוף את הוורידים השטחיים החולים בלי לפגוע בוורידים העמוקים, ולכן יש לאבחן את מקום מפגשם).

במהלך הניתוח מבצעים חתכים לכל אורך הרגל (מאזור המפשעה ועד הקרסול) ומוציאים את הוורידים והנימים החולים. הניתוח עצמו אורך בין שעה לשלוש שעות בהתאם לכמות הוורידים שיש לשלוף. המנותח חוזר לביתו עוד באותו היום כשרגליו חבושות בחבישת לחץ. ניתן לחזור לשגרת החיים הרגילה כבר למחרת הניתוח ולפעילות כמעט רגילה, ללא מאמץ יתר (חשוב להמשיך לגרוב גרביים אלסטיות במשך מספר שבועות לאחר הניתוח). החיסרון בניתוח סטריפינג הוא שנשארות צלקות לכל אורך הרגל ובנוסף לכך ולמרות שניתוח סטריפינג הוא הוותיק ביותר מבין הפתרונות המוצאים כיום לטיפול במחלת ורידים יש רופאים הטוענים שאחוזי ההצלחה מניתוח זה אינם עולים על חמישים אחוזים.



לעיון נוסף בנושא העלמת נימים וורידים ברגליים

למאמרים נוספים בנושא העלמת ורידים.
תמונות לפני ואחרי העלמת ורידים.


     twitter.com/PerfectWoman100   http://www.facebook.com/www.perfectwoman.co.il