ורידים בולטים ברגליים | לצפייה בסרטונים

לצפייה בוידאו

ורידים בולטים ברגליים

כלי הדם בגוף אחראים לזרימת הדם לכל אורכו. העורקים אחראים להספקת דם, חמצן והזנה לכל האיברים והרקמות בגוף, והוורידים לעומתם אחראים להוצאת הפסולת מכל הרקמות, האיברים הפנימיים והגפיים. כיוון זרימת הדם היא מהלב דרך העורקים אל האיברים והרקמות השונים, ומהם בחזרה אל הלב דרך הוורידים.

כלי הדם

ורידים בולטים ברגלייםהעורקים הם כלי דם עבים שנועדו לעמוד בלחץ הגבוה של הדם היוצא מהלב וזורם אל הרקמות והאיברים בגוף. ורידים, לעומתם, הם כלי דם דקים יותר מהעורקים משום שכיוון הזרימה מהוורידים אל הלב מבוצע נגד כוח המשיכה, הגרביטציה, והלחץ בהם נמוך יותר.

מסתמים

הגורמים המאפשרים את כיוון זרימת הדם נגד כוח הכבידה, אלו המסתמים הקיימים בתוך הוורידים, שמכוונים את כיוון זרימת הדם ושמונעים מהדם לזרום מטה בחזרה לכיוון הרגליים. מחלות כלי דם שונות משבשות את תפקוד האיברים. מחלות אלה מופיעות בדרך כלל בגיל מבוגר, אך בניגוד אליהן מחלות כלי דם ורידיים מתחילות להופיע כבר בגיל שלושים ויותר.

בעיית כלי הדם השכיחה ביותר היא אי ספיקת ורידים ברגליים או פקקת ורידים שנגרמת עקב כשל בתפקוד המסתמים בוורידים, האחראים אפוא להזרמת הדם לכיוון הלב, נגד כוח הכבידה, ולמנוע את דליפתו בחזרה לכיוון הרגליים. כאשר מסתומים אלה כושלים, הדם זורם בחזרה לרגליים, הלחץ התוך ורידי גדל והוורידים מתרחבים ומתחילים לבלוט מתחת לפני העור. המחלה מביאה לידי בצקות ונפיחויות, כאבים, פגיעה בעור ובאסתטיקה של הרגליים, זיהומים, דלקות, קשיי הליכה ובמקרים חמורים גם כיבים בוורידי הרגליים ופצעים שקשה לרפאם.
 
סיבות לורידים בולטים ברגליים

ידוע לכול כי המחלה עוברת בתורשה וכי נשים חולות בה פי שלושה יותר מאשר גברים בעיקר בשל השינויים ההורמונלים שהן עוברות במהלך חודשי הווסת וההריונות התורמים להתפתחות אי ספיקת ורידים ברגליים וליצירת דליות. השינויים ההורמונלים והרחם שגדל בזמן ההיריון גורמים ללחץ על כלי הדם באגן וברגליים וליצירת דליות, ובזמן הלידות גדל הלחץ התוך ורידי והוורידים מתרחבים מאוד.

יש גורמים נוספים הגורמים לעלייה בלחץ התוך ורידי ולהתפתחות דליות והן משקל גוף גבוה ולא מאוזן, עמידה ממושכת על הרגליים, עמידה או ישיבה ממושכת באותה תנוחה ללא תזוזה, מאמץ פיזי גדול, תרופות הורמונליות וחבלה ברגליים. הסימן האופייני להתפתחות מחלת ורידים הוא ורידים בולטים/ דליות, מפותלים ומורחבים מתחת לעור, וכן עור דק ופגום. אולם לעתים אצל אנשים בעלי עור דק ושקוף ואצל אלה העוסקים בספורט ניתן להבחין בכלי דם ובורידים בולטים ברגליים ובידיים והדבר אינו בהכרח מעיד על מחלת ורידים. כאשר יש חשש להתפתחות מחלת ורידים יש לפנות לכירורג כלי דם שיאבחן את הבעיה ויתאים את הטיפול המתאים, ולא להזניח את המחלה כדי למנוע את התפתחותה ואת החרפת המצב.

טיפול במחלת כלי דם

יש מספר שיטות לטיפול במחלת ורידים, ואין שיטה אחת אחידה לטיפול בכל סוגי מחלות הוורידים. הבחירה באופן הטיפול היא אינדיווידואלית ועל הרופא להתאים את הטיפול לאופי המחלה ולחומרת המצב. לצורך העלמת ורידים בולטים ברגליים ניתן להשתמש בהזרקות (סקלרוטרפיה) של חומר רגיל או מוקצף, או  להשתמש במכשירי לייזר לטיפול חיצוני. במקרים קשים יותר ניתן לטפל בשיטת האקו לייזר ולהחדיר סיבי לייזר לתוך הוורידים כדי להרוס אותם. פעולה זו מצריכה הרדמה מקומית וכן ליווי של מכשיר דופלר-אולטרה סאונד. שיטת הטיפול המודרנית באקו לייזר באה להחליף במקרים רבים את ניתוח הסטרימינג הקונוונציונלי שבו נחתכים ומוצאים מהגוף ורידים שטחיים במהלך ניתוח המשאיר צלקות ארוכות לאורך הרגליים.



לעיון נוסף בנושא ורידים בולטים ברגליים

למאמרים נוספים בנושא העלמת רידים.
תמונות לפני ואחרי העלמת ורידים.


     twitter.com/PerfectWoman100   http://www.facebook.com/www.perfectwoman.co.il